Kajian
kes yang dibuat terhadap novel Nota Untuk Nurlissa
Bab 1:
Setelah kembali Setelah memandang sekeliling sambil mengamati daerah terpencil yang akan ditinggalkan ini. Daerah yang dipenuhi dengan kehijauan desa yang mampu membuatkan hati berasa damai. Pada waktu-waktu petang begini, dia dan ustazah Aishah akan berdiri di tepi bendang mengamati keindahan alam ciptaan Allah yang Maha Esa sambil menanti saat indah tergelincirnya matahari senja.
Ustazah
Aishah mengucup lembut dahi Nurlissa lalu berkata, “Selamat jalan. Hidup adalah perjuangan. Semoga kamu akan menang dan berjaya kelak.”
Nurlissa
mengangguk penuh pasti. Air matanya menitis dengan deras. Berat sungguh baginya
untuk memulakan langkah kaki yang pernah tersungkur di suatu lembah yang sangat
gelap itu.
####
Di atas
adalah babak permulaan sebuah novel yang klise.Permulaan sebuah novel adalah begitu kritikal. Faktor yang menangkap pembaca terus membaca atau meletakkan kembali novel tanpa membukanya lagi berdiri atas dasar ini. Walaupun bab yang lainnya sangat menarik, tetapi apabila ‘pandangan pertama’ sudah dibuktikan bersalah ia tetap tidak berjaya menarik pembaca untuk membelinya. Maka faktor ini perlu diambil kira sebagai satu faktor yang amat penting dalam sektor penerbitan karya kreatif.
Perhatikan
unsur klise dalam babak di atas, dan idea mengindahkannya.
Di atas
adalah babak permulaan yang amat klise.
1.
Pengenalan
watak Nurlissa
Nurlissa berdiri di tepi bendang yang terbentang luas bersama
Ustazah Aishah. Matanya tidak berkedip memerhatikan sekawan burung yang sedang
bergurau di celahan daun padi. Namun, selepas matanya terarah kepada kehijauan
padi yang luas terbentang di hadapan matanya itu hatinya berasa damai. Masih
kekal berdiri bersama Ustazah Aishah di tempat yang sama, wajahnya tidak
bereaksi, tidak ada walau segaris senyum.
·
Penulis perlu menyentuh emosi pembaca dengan menggambarkan emosi
Nurlissa yang sedang bersedih, biarkan pembaca ketahui beliau bersedih kerana perlu
meninggalkan kampungnya pada perenggan seterusnya.
2.
Dialog
memujuk
Ustazah
Aishah mengucup lembut dahi Nurlissa lalu berkata, “Selamat jalan. Hidup adalah
perjuangan. Semoga kamu akan menang dan berjaya kelak.”
Dialog,
“ Selamat jalan. Hidup adalah perjuangan. Semoga kamu akan menang dan berjaya
kelak,” adalah amat klise. Ia sudah digunakan oleh banyak penulis. Gunakan
kaedah memujuk selain dengan, “Selamat jalan. Hidup adalah perjuangan. Semoga
kamu akan menang dan berjaya kelak,” kepada orang yang mahu ditenteramkan
hatinya.
Penulis
perlu mengelakkan dialog yang berunsur sangat konvensional ini. Pembaca sudah
berubah, citarasa mereka amat tinggi.
“Tuhan sayangkan kamu, ibu bapa dan keluarga kamu juga amat
sayangkan kamu. Manusia yang kuat hatinya adalah manusia yang sentiasa bersabar,”
kata Ustazah Aishah sambil mengucup dahi Nurlissa yang masih berkerut itu.
3.
Benarkan
pembaca berfikir
Nurlissa
mengangguk penuh pasti. Air matanya menitis dengan deras. Berat sungguh baginya
untuk memulakan langkah kaki yang pernah tersungkur di suatu lembah yang sangat
gelap itu.
Pembaca
sedia bijak dan boleh berfikir tanpa perlu penulis memberitahu mereka, apa
yang sedang berlaku. Penulis dapat memberi kesedapan cerita kepada pembaca
dengan membenarkan mereka sendiri berimaginasi melalui teks yang ditulis.
Ayat di
atas, dapat dituliskan semula menggunakan ayat naratif aksi dan dialog yang
menggambarkan situasi kesedihan Nurlissa.
Tiba-tiba, air mata mengalir di pipi Nurlissa. Dengan suara
tersekat-sekat, dia berkata perlahan, “Saya amat sayangkan kampung ini, semua
penduduk kampung ini sudah menjadi keluarga saya.” (Nurlissa bersedih kerana tidak
sanggup untuk meninggalkan kampung itu.)
Ustazah Aishah memeluk Nurlissa lebih erat, sambil mengusap kepala
pelajar kesayangannya itu.
(‘pelajar kesayangannya’ itu sebagai pengenalan usia Nurlissa.)
4.
Aksi
dalam naratif yang biasa-biasa sahaja ( tidak indah )
Sebagai
contoh dalam perenggan ke-6 ‘Nota Untuk Nurlissa’ – Nurlissa tertunduk pasrah.
Alhamdulillah! Air matanya tercurah deras. Dia berazam untuk tidak kalah kali
ini.
Ayat ini
tidak perlu ditulis semula kerana pada point 3 sudah ada ayat yang menceritakan
tentang kesedihan Nurlissa. Pada babak permulaan novel ini terdapat lebih
kurang 6 kali penulis menceritakan tentang babak kesedihan yang berulang-ulang
yang sekali gus amat membosankan pembaca.
5.
Pengulangan
yang membebankan pembaca
Pada
muka surat 10 perenggan yang ke-6: Hati kak long terusik. “Allah telah berikan
Alis ujian. Allah juga kirimkan kekuatan untuk Alis menghadapi ujian itu. Alis
pasti mampu menghadapinya.”
“Allah
telah berikan Alis ujian. Allah juga kirimkan kekuatan untuk Alis menghadapi
ujian itu.
Dua point yang sama, sudah disebut dalam dialog, diulang pula pada
naratif.
“Allah
telah berikan Alis ujian." Ini adalah ayat memotivasikan Nurlissa supaya
bersabar dalam kehidupannya. Pembaca sudah boleh faham maksud dialog ini. Tidak
perlu diterangkan lagi dalam naratif kekuatan untuk Alis
menghadapi ujian itu.
Pengulangan
sebegini boleh mendatangkan kebosanan kepada pembaca.
NOTA:
Pada pandangan saya antara faktor yang membolejkan buku kreatif diulang cetak adalah dengan mengatasi 5 faktor ini. Masih banyak lagi faktor yang boleh
kita sama-sama kaji untuk memastikan buku kreatif dakwah mampu survive
dalam pasaran terutamanya dialog yang terlalu mengajar-ajar pembaca supaya
jadi baik. Sekian.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan